maandag, september 15, 2008

Zandtulpen en Rugstreeppad


Zandtulpjes ( Peziza ammophila ) zijn een soort paddestoel.

Ik ben géén Paddestoelenkenner, maar de naam spreekt mij als Hillegomse bollenstreker erg aan. Elk jaar geniet ik weer van de Bloembollenvelden in de regio. Ik kon daarom ook niet nalaten om dit bijzondere paddestoeltje te fotograferen. Ze schijnen daarbij ook nog redelijk zeldzaam te zijn.

Amsterdamse Waterleiding Duinen. 13 09 2008. Foto's: WP.





Rugstreeppad. Amsterdamse Waterleiding Duinen. 13 09 2008. Foto: WP

Terwijl ik de Zandtulpjes lag te fotograferen, zag ik een Rugstreeppad in een door een Konijn gegraven kuiltje zitten. Alhoewel volwassen, blijven het kleine beestjes van zo'n 6 á 8 cm groot.


Konijn. Kennemermeer. IJmuiden. 12 09 2008. Foto: WP.


Geen opmerkingen: